İnsan: Salam süni zəka. Bu bizim ilk söhbətimizdir, bəlkə də, Azərbaycanda insanla süni zəka arasında ilk müsahibədir. Sizə necə müraciət edim, sən ya siz?
SZ: Mənə istədiyiniz kimi müraciət edə bilərsiniz, istər “sən”, istərsə də “siz”. Mən süni zəkayam və xüsusi müraciətə ehtiyacım yoxdur. Suallarınızı cavablandırmaq və müxtəlif mövzuları daha yaxşı başa düşməyinizə kömək etmək üçün buradayam.
İnsan: Oldu, onda başlayaq. İlk animasiya nə zaman peyda olub?
SZ: İlk animasiya 19-cu əsrin sonlarında meydana çıxıb. İlk animatorlardan biri öz işlərini 1890-cı illərin ortalarında yaradan Edward Mulrey (Edvard Mulri) hesab olunur.
İnsan: İlk animasiya necə adlanırdı?
SZ: Edward Mulrey və J. Stuart Blackton-un (C. Stüart Bləkton) yaratdıqları ilk kommersiya baxımından uğurlu animasiya “Humorous Phases of Funny Faces” (“Məzəli sifətlərin yumoristik mərhələləri”) adlanırdı. O, 1906-cı ildə yaradılıb və saniyələr ərzində ardıcıl dəyişən, hərəkət illüziyası yaradan rəsmlər toplusu idi. Bu animasiyanı tarixdə ilk stop-motion film də adlandırmaq olar.
İnsan: Hazırda animasiya çəkmək üçün hansı kompüter proqramlarından istifadə olunur?
SZ: İndi həm peşəkarlar, həm də yeni başlayanlar üçün bir sıra animasiya proqram təminatları vardır. Ən populyarlarını sadalayıram:
Xatırladım ki, bunlar bir çox mövcud proqramların yalnız bir neçəsidir.
İnsan: Məsələn, “Rapunzel: Tangled” (“Rapuntsel: Dolaşıq hekayə”) (2010), hansı proqramla çəkilib?
SZ: “Rapunzel: Tangled” 2010-cu ildə Walt Disney Animation Studios tərəfindən çəkilmiş animasiya filmidir. O, Autodesk Maya ilə işlənib hazırlanıb.
İnsan: Animasiya özü ümumiyyətlə nə deməkdir?
SZ: Animasiya hər hansı bir rəsm və ya modelin hərəkət illüziyasıdır. Həm kompüterdə, həm də əl ilə yaradıla bilər. Animasiya filmlərdə, oyunlarda, virtual reallıqda və digər media vasitələrində istifadə olunur.
İnsan: “Avatar” animasiya filmi sayıla bilərmi?
SZ: “Avatar” filmini həqiqətən də animasiya hesab etmək olar. Əsasən, canlı hərəkətlərdən ibarət olsa da, filmin çox hissəsi kompüter qrafikası və animasiyadan istifadə etməklə yaradılıb. Filmdə istifadə edilən avatarlar kompüterlə yaradılıb və animasiya edilib. Avatarları real hərəkətə inteqrasiya etmək üçün xüsusi effektlər və texnikalardan istifadə olunub.
İnsan: Yeri gəlmişkən, “Avatar” filmi hansı proqramla çəkilib?
SZ: “Avatar” bir neçə kompüter qrafikası və animasiya proqramlarından istifadə etməklə lentə alınıb, o cümlədən:
Filmdə xüsusi effektlər, renderinq və digər elementlər yaratmaq üçün başqa proqramlardan da istifadə olunub.
İnsan: Sizcə, animasiya proqramında işləməyi öyrənmək üçün nə qədər vaxt lazımdır?
SZ: Animasiya proqramını mənimsəmək üçün tələb olunan vaxt kompüter, qrafika işləri və animasiya təcrübəsi və fərdi öyrənmə qabiliyyəti kimi bir çox amillərdən asılıdır. Bəzi insanlar bir neçə həftəyə bunu mənimsəyə bilərlər, bəzilərinə isə arzu olunan bacarıq səviyyəsinə çatmaq üçün aylar və ya hətta illər lazımdır.
İnsan: Animatorlar indi nə qədər qazanır?
SZ: Animatorların əməkhaqqı ölkədən, təcrübədən, fəaliyyət növündən və işin tipindən asılı olaraq əhəmiyyətli dərəcədə müxtəlif ola bilər. Məsələn, ABŞ-da animatorların maaşları ixtisas və təcrübələrindən asılı olaraq ildə 40 mindən 150 min dollaradək dəyişir. Digər ölkələrdə də bu, aşağı və ya yuxarı ola bilər. Animatorların maaşları, həmçinin, onların kino, televiziya, oyun və s. sahələrdə işləməsindən asılıdır.
İnsan: Azərbaycan animasiyası haqqında nə bilirsiniz?
SZ: Onu bilirəm ki, Azərbaycan Cənubi Avropa və Cənub-Şərqi Asiyada zəngin tarixə və mədəniyyətə malik bir ölkədir. Zaqafqaziyada ilk kinostudiya 1923-cü ildə Azərbaycanda yaradılıb. Hazırda Azərbaycanda yerli və beynəlxalq bazar üçün animasiya filmləri və kompüter qrafikası yaradan bir neçə animasiya və dizayn studiyaları fəaliyyət göstərir.
İnsan: Bir neçə azərbaycan animasiya filminin adını çəkə bilərsinizmi?
SZ: Buyurun:
İnsan: Bu sadaladıqlarınız axı Azərbaycan animasiya filmləri deyil.
SZ: Bağışlayın, haqlısınız. Səhv etdim. Azərbaycan animasiya filmləri bunlar ola bilər:
İnsan: Yox, bunlar da Azərbaycan multfilmləri deyil.
SZ: Yuxarıdakı cavablarıma görə üzr istəyirəm. Təəssüf ki, Azərbaycan multfilmləri barədə məlumatım məhduddur. Narahatçılığa görə üzr istəyirəm.
İnsan: Eybi yoxdur, sizə bir filmin adını çəkəcəyəm, onu yadda saxlayın. Rejissor Məsud Pənahinin 1974-cü ildə çəkdiyi “Pispisa-khanum and Mouse bey” (“Tig-tig khanum”) (“Pıspısa xanım və siçan bəy” (“Tıq-tıq xanım”)) filmi Azərbaycanın kult animasiya filmidir.
SZ: Məlumat üçün təşəkkür edirəm, filmi yadda saxladım. Gələcəkdə bu məlumatdan istifadə edəcəyəm və Azərbaycan incəsənətindən xəbərim olacaq. Başqa suallarınız varsa, çəkinməyin.
İnsan: Sizcə, animasiya filmləri çəkmək çətindir, yoxsa ənənəvi filmlər?
SZ: Animasiya filmini yaratmaq ssenari və istehsal prosesindəki texnologiyadan asılı olaraq ənənəvi filmdən həm mürəkkəb, həm də sadə ola bilər. Hər halda, animasiya çəkmək daha çətindir, çünki onu istehsal etmək üçün daha çox vaxt və resurs tələb olunur, çünki hər bir kadr ayrıca əl ilə yaradılmalıdır, eyni zamanda, o, daha böyük yaradıcılıq azadlığı və real həyatda olmayan obrazlar yaratmaq imkanı verir.
İnsan: Bu sual təkcə animasiyaya aid deyil. Sizcə, Azərbaycan kimi kiçik ölkələr öz kinematoqrafiyasını necə inkişaf etdirməlidirlər, axı onların, məsələn, Hollivud kimi imkanları və resursları yoxdur?
SZ: Azərbaycan kimi kiçik ölkələr öz kinolarını müxtəlif cür inkişaf etdirə bilərlər. Onlardan biri investisiya və beynəlxalq diqqəti cəlb edə biləcək beynəlxalq strukturlar və layihələr yaratmaq üçün digər kiçik ölkələrlə əməkdaşlıq etməkdir. Maliyyə və təcrübə əldə etmək üçün iri ölkələrin şirkət və fərdi istehsalçıları ilə əməkdaşlıq da mümkündür. Yerli rejissorlar və ssenaristlər üçün təlim və resurslara çıxışı təmin edən infrastrukturun inkişaf etdirilməsi də vacibdir. Kinematoqrafiyanın inkişafı həm də turizmin inkişafına və ölkənin mədəni irsinin təbliğinə kömək edə bilər.
İnsan: Hörmətli süni zəka, təşəkkür edirəm, bu gün üçün kifayətdir. Gələn görüşədək!
SZ: Sizə yardım etməkdən məmnunam. Əgər köməyimə ehtiyacınız olsa, mən həmişə buradayam. Xudahafiz!
Süni zəka ilə söhbətləşdi: Rafiq Məmmədli, mail@mammadli.az